NBOT staat voor ‘Nederlandse Beroepsvereniging Orthopedisch Technologen’. Onze vereniging heeft als doel het vakgebied van de Orthopedische Technologie naar een hoger doel te brengen en ons vakgebied te beschermen.

De markt voor orthopedische hulpmiddelen is continu in ontwikkeling. Veranderingen in de zorg, financiële druk en een toenemende vraag naar doelmatige zorg hebben invloed op het werkveld van de orthopedisch technoloog. Tegelijkertijd richten steeds meer aangrenzende beroepsgroepen zich op onderdelen van de orthopedische hulpmiddelenzorg, waardoor een duidelijke positionering van het vak steeds belangrijker wordt.
Daarnaast staat de beroepsgroep voor de uitdaging van vergrijzing. Veel ervaren professionals naderen de pensioengerechtigde leeftijd, waardoor het behoud van vakkennis en het aantrekken van nieuwe vakgenoten belangrijke aandachtspunten zijn voor de toekomst.
Tot 2013 bestond er geen beroepsvereniging die specifiek de belangen van professionals binnen de orthopedische technologie behartigde. Hoewel er verschillende organisaties actief waren binnen het werkveld, richtten deze zich voornamelijk op de belangen van werkgevers of op kennisontwikkeling en kennisoverdracht.
Om de positie, belangen en professionele ontwikkeling van Orthopedisch (Schoen) Technologen te vertegenwoordigen en te versterken, is de Nederlandse Beroepsvereniging Orthopedisch Technologen (NBOT) opgericht. De NBOT zet zich in voor een sterke beroepsgroep, hoogwaardige zorg en een toekomstbestendig vakgebied.

2000 – de bachelor Orthopedische Technologie wordt opgericht aan de Fontys Hogeschool, Eindhoven
9 februari 2009 – eerste oproep door Wim Schoumakers (duaal afgestudeerd orthopedisch schoentechnoloog) om de HBO afgestudeerde Orthopedisch Technologen te verenigen in een beroepsvereniging tijdens het symposium “Orthopedische Technologie: het beroep in de toekomst”. Naar aanleiding van deze oproep meldden zich naast Wim nog drie mensen aan: Hans de Bos, Jeroen Olsman en Mark van der Pluijm.
2009 tot 2011 – De naam NBOT, de “Nederlandse Beroepsvereniging Orthopedisch Technologen” ontstond, statuten worden geschreven en langzaamaan krijgt de vereniging vorm.
2011 – gepeild wordt onder afgestudeerden of er nog steeds draagvlak is voor een beroepsvereniging.
16 maart 2012 – er blijkt meer dan voldoende draagvlak te zijn tijdens de alumnibijeenkomst van de opleiding Orthopedische Technologie. Het oprichtingsbestuur stelt haar positie ter beschikking aan een nieuw te vormen bestuur dat de formele oprichting van NBOT moest gaan begeleiden. Wim Schoumakers en Hans de Bos keren niet terug in een nieuw bestuur. Jeroen Olsman, Mark van der Pluijm, Dymphy van der Wilk, Stefan Koopman, Cojanne Kars, Merel Bodewes en Hilde Schepens stellen zich kandidaat en vormen het eerste NBOT-bestuur.
2012 – 2013 – het eerste bestuur is druk bezig met het afronden van het schrijven van de statuten zodat deze bij de notatis kunnen passeren.
21 februari 2013 – het dagelijks bestuur (Jeroen Olsman, Mark van der Pluijm en Dymphy van der Wilk) laten namens het gehele eerste NBOT-bestuur de statuten passeren bij de notaris in Almelo en daarmee is NBOT een officiële vereniging.
april 2013 – mensen vanuit het orthopedisch technisch werkveld kunnen lid worden van de NBOT.
22 november 2013 – eerste NBOT symposium: ”Communicatie onder de knie”
20 maart 2014 – eerste NBOT ALV waarin het huisreglement vastgesteld wordt.